nuffnang ads

Petua supaya kucing anda tidak berak kencing merata-rata

Hi.

Di sini saya nak kongsi cara untuk tidak bagi kucing anda berak kencing di tempat yang tidak sepatutnya.. yakni.. ape maksud tempat tidak sepatutnya adalah seperti di depan pintu bilik atau dimana saja yang memang tak patutlahhhh.. hehe..


Sebelum tu..untuk info..masalah ni saya sendiri hadapi.. dulu masa kecil..kucing saya behave.. berak kencing dalam toilet k.. so mudah sangat saya nak menjaga kebersihan rumah.. tapi ntah kenapa setelah umur nya setahun setengah, dia dah buat perangai..berak di depan pintu bilik. Ya Allah.. berbagai cara dah saya guna .. macam-macam petua dah cuba.. macam suh sembur serai wangi.. cuci dengan pencuci enzim.. letak litter box.. clorox..tapi.. dia still berak kencing gak kat situ.. huhu.. hari-hari terpaksa mop dan bersihkan..  nak keluar masuk tepaksa langkah..hehe.. boleh masuk acara lompat jauh lepas ni..hehe..

dannnn... pada suatu hari ..hehe... tiba-tiba terfikir untuk mencuba sesuatu yang rasanya akan berkesan.. iaitu letak carpet di tempat dia selalu kencing berak tu.. bukan karpet yang bulu-bulu tu tau.. kalau bulu-bulu..kang lagi suka dia kencing..hehe..
hah.. yang macam ni.. tapi kalau korang takde carpet macam ni.. korang try la apa-apa karpet yang jenis seakan ni..keras dan padat..mana tau berkesan gak..


Alhamdulillah.. sangat mujarab... dia kembali kencing berak dalam toilet... yeayyyyyyy.. kucing saya ni comel .. lepas dia berak kencing dalam toilet.. dia ngiawww2 ..nak suh bersihkan cepat la tu. hehe.. kucing ni pembersih sebenarnya.. so, takde la perlu langkah-langkah dan masuk bilik.. rumah pon bersih..

Selamat mencuba ye..

3 comments:

  1. Masalah gak,sbb kucen Sy ni suka cari tempat empuk,cam atas sofa / tilam..huhuhu..takkan nk letak karpet Kat situ..hmmmm

    ReplyDelete
  2. dulu kucing sy penah gak kncg atas katil..tapi lps basuh bersih2.. pasang cadar baru.. alhamdulillah xbuat lagi.. awk kena basuh sampai hilang bau..jemur..dan ltak cadar.. maybe bkesan.. kucing mmg suka bende empuk yang berbau sbb dia igt mcm pasir kot..hehe.. kalau bole pastikan tilam dan sofa sentiasa kering tak lembab.. kdg kite mandi tak lap air kering dah duduk atas sofa tilam.. dia jd lembab.. tu kcg suke.. kalau still xbkesan gak.. cepuk montot dia skit.. hehe

    ReplyDelete
  3. Tq cik atas infonya. 1st time saya dengar. Boleh jugak saya praktikkan nanti.
    Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk menghalau kucing berak merata ni. Lebih2 lagi bukan kucing kita sendiri, tapi kucing liar atau mendatang. Harap2 dapat selesaikan masalah semua.
    Boleh cuba gunakan produk "Cat Repellent" dari Jepun ni. Produk ni bila letak akan keluarkan bau yang menyebabkan kucing tak selesa & lari.
    Yang bukan sahaja murah & mudah tapi tak menyeksa binatang. Produk ni ada saya nampak di website ni
    www.tenringgitshop.com
    Selamat mencuba yer.

    ReplyDelete

PERKONGSIAN RAKYAT MALAYSIA DI CHINA MENGAHADAPI SITUASI LOCKDOWN KERANA CORONA VIRUS (COVID-19)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Sekarang ni satu dunia risau berkenaan covid19 kan. Malaysia pon meningkat mendadak kes positif cov...